Seven Soul Motion
Image default
Aanbiedingen

Hoe verkoop je jouw muziek?

Een muzikale carrière starten was nog nooit zo makkelijk en moeilijk tegelijk als nu. Aan de ene kant is het makkelijker dan ooit om zelf muziek te maken en dit te verspreiden. Aan de andere kant is de concurrentie nog nooit zo moordend geweest. Het is dus moeilijker dan ooit om je te onderscheiden als artiest en je hoofd boven het maaiveld uit te steken. Hoe verkoop je muziek in de eenentwintigste eeuw?

Royalties verdienen door streams

Als artiest leef je vaak niet meer van verkochte singles in de platenzaak. Steeds meer artiesten verkopen hun muziek online. Platforms als Apple Music, Spotify, Tidal en Deezer geven royalties per stream. Hoe vaker je wordt gestreamd, hoe meer je verdient dus.

Je kunt pas worden gestreamd als je zichtbaar bent op de platforms. Een distributeur zorgt ervoor dat je release overal tegelijk online komt, maar de meeste distributeurs helpen je ook met de promotie van je muziek. Op die manier is de kans groter dat je liedjes worden afgespeeld, maar ook dat, mocht je ze hebben, platen worden verkocht of zelfs concerten worden geboekt!

Maak reclame voor je muziek en meer

Melokid is een distributeur van muziek waarmee je niet alleen je muziek online kunt zetten op verschillende streamingplatforms, maar ook een plek waar je van aanvullende verkoopdiensten gebruik kunt maken. Zo biedt https://melokid.com/ oplossingen voor promotie op sociale media, in magazines en zelfs een persoonlijke consultatie en tips van experts.

Op die manier is de kans groter dat je muziek aanslaat bij het publiek dat jij voor ogen hebt en dat luisteraars je muziek oppikken. Nu er steeds meer artiesten zijn, is het belangrijker dan ooit om daartussen op te vallen.

Behoud je rechten, betaal alleen voor diensten

In tegenstelling tot een platenmaatschappij zal een distributeur meestal niet de rechten van je muziek opstrijken. Dat betekent dat je alleen betaalt voor diensten om de muziek te promoten, distribueren en beoordelen. Er is dus geen tussenpersoon die per verkocht nummer of plaat een bepaald percentage van je muziek opstrijkt. Dus hoe succesvol je ook bent, je betaalt altijd hetzelfde.