De wereld van marketing is enorm en divers. Dit blijkt ten eerste aan de gigantische hoeveelheid geld die om gaat in marketing. Multinationals zoals Nike, Volkswagen en Sony spenderen een steeds groter percentage van hun immense omzet aan marketing. Jij ziet dit in de vorm van grote tv-spotjes, sponsordeals waardoor jouw favoriete voetballers alleen de kleding van Nike dragen en de acteurs in films alleen de nieuwste BMW rijden.
Maar marketing groeit niet alleen bij grote bedrijven zoals degene die we net genoemd hebben. Ook kleinere bedrijven focussen steeds meer op marketing. Deze bedrijven maken geen gebruik van grote internationale adverteer campagnes en hebben ook geen grote sponsordeals. Maar dat maakt ze niet minder effectief op het gebied van marketing. Kleine bedrijven zijn namelijk reuze inventief op het gebied van marketing. Computer en telefoons: een kans voor marketingWat zijn dan van die inventieve manieren waarmee kleinere bedrijven hun marketing uitvoeren. Vroeger waren dit natuurlijk voor de hand liggende strategieën, zoals het lokale krantenartikel en borden langs het voetbalveld. Maar met de komst van het internet en sociale media is er veel veranderd.
Binnen marketing praten we nu over digital marketing om te refereren naar alle manieren waarop er op digitale platformen – internet, apps, sociale media, mail – geadverteerd kan worden. Digitale marketing kun je in principe zelf doen. Er zijn namelijk diverse goede hulpmiddelen om zelf een website te maken. Ook kun je natuurlijk makkelijk zelf een social media account aanmaken.
Maar digital marketing hulp is ook snel te vinden. Veel bedrijven zijn gespecialiseerd in digital marketing strategieën en kunnen die toepassen om jouw bedrijf te laten groeien. Één van de meest voorkomende strategieën is zoekopdracht optimalisatie. Wat is zoekopdracht optimalisatie?Zoekopdracht optimalisatie is één van digital trends. De opgave van zoekopdracht optimalisatie is vrij simpel, er voor zorgen dat jouw webpagina zo hoog mogelijk. Dit klinkt natuurlijk makkelijker dan dat het werkelijk is, want het internet staat natuurlijk vol met webpagina’s. Om te zorgen dat jouw pagina klimt in de zoekopdrachten moet het algoritme van de Google zoekmachine gemanipuleerd worden.
Hoe doen we dat? Dit gebeurd door het plaatsen van zogenaamde backlinks op diverse pagina’s, vaak blogs. Wat zijn backlinks hoor ik je nu al denken? Backlinks zijn eigenlijk gewoon zoektermen die gekoppeld worden aan jouw webpagina. Stel je voor dat je een wijnverkoper bent. Een zoekterm die vaak gebruikt zal worden is dan bijvoorbeeld “goede wijn”. Door deze zoekterm te verspreiden op verschillende internetpagina’s met een koppeling aan jouw webpagina, zorgt ervoor dat jouw webpagina stijgt in de Google zoekopdracht “goede wijn”. Social mediaNatuurlijk is zoekopdracht optimalisatie niet de enige digital trend. Ook adverteren via social media wordt met de dag populairder. Dat is ook niet heel gek, want op social media bevinden zich veel potentiële klanten. Adverteren op social media kan via het plaatsen van gepromote advertenties, maar het inzetten van influencers is een veel populairdere optie. Influencers zijn eigenlijk gewoon mensen met een groot bereik op social media die, onder betaling, jouw product promoten door een post. Dit kan een simpele foto zijn, maar ook iets groters zoals een review op instructie video. |